DSpace university logo mark
Advanced Search
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > Faculty of Education > Conference Material >

大学教員の研究教育活動に必要なコンピュータリテラシーを習得するための研修活動とその実施-長崎大学教育学部における実施例-


File Description SizeFormat
ohsaku_k_2.pdf47.06 kBAdobe PDFView/Open

Title: 大学教員の研究教育活動に必要なコンピュータリテラシーを習得するための研修活動とその実施-長崎大学教育学部における実施例-
Other Titles: An In-Service Training for the University Teachers in Order to Get Computer Literacy Which is used in Their Daily Instructions and Research Works -A Case Study at Faculty of Education, Nagasaki University-
Authors: 大作, 勝 / 中村, 千秋 / 橋本, 健夫
Authors (alternative): Ohsaku, Masaru / Nakamura, Chiaki / Hashimoto, Tateo
Issue Date: 2003
Publisher: 日本教育工学会
Citation: 日本教育工学会研究報告集. 2003, 3(3), p.29-36
Abstract: 教員の研究教育活動に必要なコンピュータリテラシーを習得するための研修を、長崎大学教育学部において実施した。研修への参加は教育学部、付属学校の全ての教職員に呼びかけた。結果として参加者は、教員と職員双方から得られた。研修は平成14 年度、前期および後期の本学の授業期間中に、それぞれ6週間にわたって実施した。研修内容はウインドウズ系ソフトウェア(以下ソフトと記述)の使い方を、全くの入門段階から理解し、かつ習得することに関するものであったが、研修では単なるソフトの使い方を教授するものではなく、受講者自らがいかにすればそれらを合理的に使い得るかを判断し、かつ使用し得る能力の獲得に重点を置いた。又この研修によって得られた成果および今後の課題についてもふれた。 / A training workshop for the university teachers to get computer literacy which is used in their daily instructions and research works was carried out at the Faculty of Education, Nagasaki University. The workshop was performed during six weeks in each summer and winter semester in the 2002 academic year. The training was focused on the understanding to the real meaning of the useful procedures and structure of Windows type software. The results of the training works and the problems which will be solved in the future were discussed briefly.
Description: 日本教育工学会研究会「社会的構成主義指向の教育」 平成15年5月31日(土)於長崎大学
Keywords: 教員研修 / コンピュータリテラシー / 研究活動 / 教育活動 / 情報スキル
URI: http://hdl.handle.net/10069/16270
Type: Conference Paper
Appears in Collections:Conference Material

Citable URI : http://hdl.handle.net/10069/16270

All items in NAOSITE are protected by copyright, with all rights reserved.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 Nagasaki University Library - Feedback Powerd by DSpace