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情報通信技術を伴った教育分野における国際協力と人材開発


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タイトル: 情報通信技術を伴った教育分野における国際協力と人材開発
その他のタイトル: International Cooperation and Human Resource Development in an Educational Field with Information and Communication Technologies
著者: 大作, 勝
著者(別表記) : Ohsaku, Masaru
発行日: 2005年
出版者: 日本教育工学会
引用: 日本教育工学会研究報告集. 2005, 5(1), p.1-8
抄録: わが国のこれからの国際協力のあり方について述べた。ここで、社会の調和的発展のためには、国際協力が必要であるとした。高度情報化社会における情報通信技術の役割について述べた。いかなる国・地域においても適切な社会開発のための基礎として、全ての住民に対する基礎教育の充実が最も重要であるとし、新しい情報通信技術を使うことによって、基礎教育を実施し、ないしは従来の方法による教育を補完することが十分可能であるとした。また高等教育機関、特にわが国の大学が国際協力の分野で果たすべき役割とその可能性について述べた。さらに国際協力を行い、国際貢献に資するに必要な人材の重要性と人材開発の方法について述べた。また専門家としての人材の要件、これら人材に関するデータを合理的に集め、利用できる人材データベースの構築の必要性とこれの運用についてもごく簡単に記述した。 / This paper describes how Japan can contribute to the development of the basic education of a certain country under the name of an international cooperation. To complete the education is the most important thing to develop the country. However there are a large number of countries and regions where necessary and enough educations have not been performed. Modern information and communication technologies help such difficulties in education in the places where there are shortage of social infrastructures. International cooperation in the filed of education is especially necessary in these regions. Higher education institutions, such as universities, will contribute to solve the difficulty for basic education. Universities in Japan can join for these international activities. In order to process the international cooperation smoothly, the database of the human resources, so called experts will be established as soon as possible. Senior persons who retired from their jobs will play an important role in these human resources.
記述: 日本教育工学会研究会「国際交流と教育工学」 平成17年1月22日(土)於長崎大学
キーワード: 情報通信技術(ICT) / コンピュータ / 国際協力 / 開発教育 / 人材開発 / information and communication technology / computer / international cooperation / development education / human resource / higher education institution
URI: http://hdl.handle.net/10069/16272
資料タイプ: Conference Paper
出現コレクション:010 会議等発表資料

引用URI : http://hdl.handle.net/10069/16272

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