DSpace university logo mark
詳細検索
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > 030 医学部 > 030 紀要 > 保健学研究 > 第20巻 第1号 >

学部教育における看護学生のメンタルヘルスと関連要因


ファイル 記述 サイズフォーマット
hoken20_1_39_n.pdf446.54 kBAdobe PDF本文ファイル

タイトル: 学部教育における看護学生のメンタルヘルスと関連要因
その他のタイトル: The Student Nurse's Mental Health and Relevant Factors in Faculty Education
著者: 岩永, 喜久子 / 後藤, 有紀 / 宮崎, 晴佳 / 増本紘子
著者(別表記) : Iwanaga, Kikuko / Gotoh, Yuki / Miyazaki, Haruka / Masumoto, Hiroko
発行日: 2007年10月
出版者: 長崎大学大学院医歯薬学総合研究科保健学専攻
引用: 保健学研究. 2007, 20(1), p. 39-48
抄録: 本研究の目的は,学部教育を受けている看護学生のメンタルヘルスの関連要因を明らかにすることである.A大学医学部保健学科看護学専攻1年次生71名,2年次生70名,3年次生82名,4年次生77名の学生計300名(分析対象211名)を対象に質問紙調査を行なった.内容は,General Health Questionnaire(GHQ-12),学校生活に対する意識,臨地実習ストレス尺度,対処行動などである.精神的に不健康とされる学生は全体の3割以上であり,その関連要因は,消極的対処行動,実習ストレス,仲間意識であった.今後,特に,一人暮らしをしている学生や実習における情緒的サポート体制の重要性が示唆された. / The purpose of this study was to investigate relationships among mental health of the student nurse in faculty education. A questionnaire survey was conducted in a total of 300(analysis object 211)nursing school students(71 first graders, 70 second graders, 82 third graders, 77 fourth graders) in A University School of Health Sciences. We examined General Health Questionnaire(GHQ-12), the school life scale, the clinical nursing practice stress scale and the coping. The student who makes unhealthy mentally was entire 3 tenths or more. It was related that negative coping, the clinical nursing practice stress and fellow consciousness. It was suggested that importance of the emotional support system in which living alone by themselves students and clinical nursing practice.
キーワード: 看護学生 / 精神健康状態 / GHQ-12 / 実習 / 要因 / student nurse / mental health / GHQ-12 / clinical nursing practice
URI: http://hdl.handle.net/10069/18770
ISSN: 18814441
資料タイプ: Departmental Bulletin Paper
原稿種類: publisher
出現コレクション:第20巻 第1号

引用URI : http://hdl.handle.net/10069/18770

このリポジトリに保管されている文献はすべて著作権により保護されています。
印刷やダウンロード等データの複製は、調査研究・教育または学習を目的とする場合に限定されます。

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 長崎大学附属図書館 - お問い合わせ Powerd by DSpace