DSpace university logo mark
詳細検索
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > 010 教育学部・教育学研究科 > 010 紀要 > 長崎大学教育学部紀要. 教育科学 > 第75号 >

教師におけるサポートの互恵性と自己効力感およびバーンアウトとの関連


ファイル 記述 サイズフォーマット
kyoikukagaku75_45.pdf592.11 kBAdobe PDF本文ファイル

タイトル: 教師におけるサポートの互恵性と自己効力感およびバーンアウトとの関連
その他のタイトル: The Relationships of Support Reciprocity to Self-efficacy and Burnout among Teachers
著者: 谷口, 弘一 / 田中, 宏二
著者(別表記) : Taniguchi, Hirokazu / Tanaka, Koji
発行日: 2011年 3月 1日
出版者: 長崎大学教育学部 / Faculty of Education, Nagasaki University
引用: 長崎大学教育学部紀要: 教育科学, 75, pp.45-52; 2011
抄録: This study examined the effects of support reciprocity in the relationships with principals and colleagues on self-efficacy and burnout among teachers. The respondents wore 122 school teachers (51 elementary school teachers, 9 junior high school teachers, 44 senior high school teachers, 17 teachers of school for the disabled, and 1 unidentified by school). They completed measures of social support exchange in the relationships with principals and colleagues, measurements of self-efficacy in student guidance, course instruction, and job relations, and a burnout assessment with a Japanese version of the Maslach Burnout Inventory. Teachers, support reciprocity in the relationships with principals related significantly to their self-efficacy in course instruction and job relations, and marginally significantly to their self-efficacy in student guidance. Results also indicated that teachers, support reciprocity in the relationships with colleagues correlated significantly with their self-efficacy in course instruction and marginally significantly with emotional exhaustion.
キーワード: support reciprocity / self-efficacy / burnout / teachers
URI: http://hdl.handle.net/10069/25058
ISSN: 13451375
資料タイプ: Departmental Bulletin Paper
原稿種類: publisher
出現コレクション:第75号

引用URI : http://hdl.handle.net/10069/25058

このリポジトリに保管されている文献はすべて著作権により保護されています。
印刷やダウンロード等データの複製は、調査研究・教育または学習を目的とする場合に限定されます。

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 長崎大学附属図書館 - お問い合わせ Powerd by DSpace