DSpace university logo mark
詳細検索
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > 010 教育学部・教育学研究科 > 010 紀要 > 長崎大学教育学部紀要. 教育科学 > 第78号 >

対人ストレスコーピングの実践的介入 ―高校生を対象にして―


ファイル 記述 サイズフォーマット
kyoikukagaku78_57.pdf1.54 MBAdobe PDF本文ファイル

タイトル: 対人ストレスコーピングの実践的介入 ―高校生を対象にして―
その他のタイトル: A Practical Intervention to Promote Senior High School Students' Interpersonal Stress Coping (Postponed-solution Coping) in Order to Reduce Their Stress Responses
著者: 谷口, 弘一
著者(別表記) : Taniguchi, Hirokazu
発行日: 2014年 3月 1日
出版者: 長崎大学教育学部 / Faculty of Education, Nagasaki University
引用: 長崎大学教育学部紀要:教育科学, 78, pp.57-65; 2014
抄録: Senior high school students who belong to a brass band club were trained to promote effective interpersonal stress coping in order to reduce their stress responses. They were instructed to use postponed-solution coping when confronted with interpersonal stress events and to keep a diary of whether they used postponed-solution coping each day for two weeks. At three times (before the training, shortly after the training, and 21 days after the training), 21 students as the training group and 21 students as the control group completed questionnaires regarding interpersonal stress coping and stress responses. Contrary to the previous study (Kato, 2005; Taniguchi, 2013a,b), students in the training group used postponed-solution coping as frequently as control students shortly after training. Both the trained students and the controls reported lower stress responses at 21 days after the training than before the training.
記述: 上薗恒太郎教授退職記念号
キーワード: postponed-solution coping / stress responses / senior high school students
URI: http://hdl.handle.net/10069/34467
ISSN: 13451375
資料タイプ: Departmental Bulletin Paper
原稿種類: publisher
出現コレクション:第78号

引用URI : http://hdl.handle.net/10069/34467

このリポジトリに保管されている文献はすべて著作権により保護されています。
印刷やダウンロード等データの複製は、調査研究・教育または学習を目的とする場合に限定されます。

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 長崎大学附属図書館 - お問い合わせ Powerd by DSpace