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長崎丸が装備するスラスターの旋回性能


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タイトル: 長崎丸が装備するスラスターの旋回性能
その他のタイトル: Turning Performance of Bow and Stern Thrusters Equipped on the Training Ship Nagasaki Maru
著者: 内田, 淳 / 清水, 健一 / 八木, 光晴 / 下田, 真子 / 青島, 隆 / 兼原, 壽生
著者(別表記) : Uchida, Jun / Shimizu, Kenichi / Yagi, Mitsuharu / Shimoda, Masako / Aoshima, Takashi / Kanehara, Hisao
発行日: 2014年 3月
出版者: 長崎大学水産学部 / The Faculty of Fisheries, Nagasaki University
引用: 長崎大学水産学部研究報告, 95, pp.29-34; 2014
抄録: Instruments for determining ship position (e.g., DGPS) have been made progress on precision of positioning and measurement. Due to these improvements, accurate ship handling more requires. In this study, moving distance and turning rate by thruster drive equipped on the training ship “Nagasaki Maru”, Faculty of Fisheries, Nagasaki University, Japan, were determined. Maximum moving distance was recorded with stern thruster, and increased threefold as compared to that with both thrusters. Minimum turning rate was also recorded with stern thruster, and halved as compared to that with both thrusters. Among levorotation and dextrorotation, there were no differences in turning rate, but differences in moving distance owing to directions of wind and discharge of thrusters. These information should lead to improve watermanship skills of crews. / 近年,船舶に搭載されているDGPSなどの船位測定機器の性能は技術の進歩により測位・計測精度が格段に向上している。この精度向上に伴い船舶は,緻密な操船が求められている。本研究は,長崎大学水産学部付属練習船「長崎丸」に装備されているスラスターを使用した時の船体の挙動を明らかにした。その結果,移動量は後部スラスターのみを利用した時に最大となり,両スラスターを同時に使用した時と比べて3倍程度大きくなった。旋回角速度は,後部スラスターを利用した時に最少になり,前後スラスターを同時に使用した時と比べ約半分になっていた。左旋回と右旋回では旋回角速度に差はみられなかったものの移動量は異なり,風向きとスラスターの水流の吐出方向との関連性が示唆された。これらの知見は,操船者の操船技術の向上への一助となる。
キーワード: スラスター / Thruster / 旋回角速度 / Turning rate / 移動量 / Moving distance
URI: http://hdl.handle.net/10069/34808
ISSN: 05471427
資料タイプ: Departmental Bulletin Paper
原稿種類: publisher
出現コレクション:第95号

引用URI : http://hdl.handle.net/10069/34808

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