DSpace university logo mark
Advanced Search
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > Faculty of Education > Bulletin > Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University. Curriculum and teaching > No. 44 >

くらしにおける先端科学の役割についての理解を促進するための実践的研究(有田嘉伸教授退職記念)


File Description SizeFormat
KJ00004167345.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open

Title: くらしにおける先端科学の役割についての理解を促進するための実践的研究(有田嘉伸教授退職記念)
Other Titles: A practical Study on the Clear Understanding of Roles of the Frontier Science in our's Daily Life
Authors: 橋本, 健夫 / 楠本, 正信 / 林, 朋美
Authors (alternative): Hashimoto, Tateo / Kusumoto, Masanobu / Hayashi, Tomomi
Issue Date: 28-Mar-2005
Citation: 長崎大学教育学部紀要. 教科教育学. vol.44, p.43-55; 2005
Abstract: 先端科学が生み出した技術は,人々の暮らしを大きく変えようとしている。これは,人々の生活を便利にする一方で深刻な問題を新たに生み出している。この状況は,将来の社会に生きる子どもたちに,先端科学を誤りなく理解することを要求している。そこで,先端科学が生み出したクローン技術に焦点を当て,その理解が容易になることを目標にして,小学校及び高等学校での理科学習を編成し,実践した。そして,その内容の適否を彼らに評価してもらった。その結果,学習材や学習方法に工夫を加えれば,高等学校はもちろんのこと小学校高学年の理科学習の中にクローン技術に関する内容を組み入れることが可能であることがわかった。また,子どもたちや教員の評価から改善に向けた今後の課題も明らかになった。 / The high technologies of the frontier science brought about great change in our life. The progress of science made our life more comfortable, but it brought the serious problems to us. This situation requires the understandings of high technologies from children who are going to live in the future. Therefore, the class for understandings of clone was organized and practiced in elementary school and high school. And, the class were evaluated by these pupils. This attempt resulted in success, because the pupils had good times in the class according to the evaluation. And the evaluation of the class by my colleague brought several tasks for improvement.
URI: http://hdl.handle.net/10069/5968
ISSN: 13451383
Type: Departmental Bulletin Paper
Appears in Collections:No. 44

Citable URI : http://hdl.handle.net/10069/5968

All items in NAOSITE are protected by copyright, with all rights reserved.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 Nagasaki University Library - Feedback Powerd by DSpace