DSpace university logo mark
Advanced Search
Japanese | English 

NAOSITE : Nagasaki University's Academic Output SITE > Faculty of Education > Bulletin > Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University. Curriculum and teaching > No. 46 >

一枚ポートフォリオを活用した理科学習(I)(松永 淳一教授退職記念)


File Description SizeFormat
KJ00004438075.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open

Title: 一枚ポートフォリオを活用した理科学習(I)(松永 淳一教授退職記念)
Other Titles: A Study on Science Class with One Page Portfolio in A Elementary School (I)(School Subjects)
Authors: 橋本, 健夫 / 楠本, 正信
Authors (alternative): Hashimoto, Tateo / Kusumoto, Masanobu
Issue Date: 1-Mar-2006
Citation: 長崎大学教育学部紀要. 教科教育学 v.46, p.63-75; 2006
Abstract: 指導と評価の一体化は,教育目標に向けての児童の変容を円滑に実現したという教員の大きな課題である。また,これまでの著者の評価をふり返ってみると,教員にとって必要な情報は手に入れるが,それは教員にのみ有効な情報になっていた可能性があり,児童との共有という点からは疑問が残るものであった。従って,児童が学習活動の中で自己の分析と判断によって変容していくという学習本来のねらいの達成という観点から多くの反省があった。そこで,堀氏が提唱している一枚ポートフォリオの考え方を学習過程に組み入れることによってこれらの反省点の改善を図り,その活用法等について追究した。その結果,著者が従来用いてきたチェック方法に比べて,児童の言葉での変容が具体的に見ることができるようになった。また,それによって次時の支援の巾を広げることも可能になった。 / It is hard for many teachers to establish the most suitable relationship between the teaching methods and the assesments. Generally, the assesments are useful for teachers, but, pupils do not receive the contribution. For the improvement of this situation, one page portfolio is used in science classes of elementary school. The result of this try, the teaching with one page portfolio better than the usual methods by checklist. So, pupils recognize that one page portfolio is useful for them to know their change in the learning.
URI: http://hdl.handle.net/10069/7234
ISSN: 13451383
Type: Departmental Bulletin Paper
Appears in Collections:No. 46

Citable URI : http://hdl.handle.net/10069/7234

All items in NAOSITE are protected by copyright, with all rights reserved.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2006-2015 Nagasaki University Library - Feedback Powerd by DSpace